mandag, 12 april 2021 22:12

Kommunen politianmelder låvetreffet i Gran

Skrevet av
En mann i 60-årene fra Gran kommune døde etter å ha vært syk med covid-19. Mannen døde etter å ha hatt en sammenkomst i kulturlåven på eiendommen sin. Nå har kommunen gått til politiet med saken. En mann i 60-årene fra Gran kommune døde etter å ha vært syk med covid-19. Mannen døde etter å ha hatt en sammenkomst i kulturlåven på eiendommen sin. Nå har kommunen gått til politiet med saken. Foto: Lise Åserud / NTB

Minst to personer er døde etter å ha deltatt på et treff i kulturlåven i Gran i mars. Nå har kommunen anmeldt arrangementet til politiet.

Etter et møte i kommunens kriseledelse mandag bekreftet kommunen at låvearrangementet 26. mars – foredraget «Biden, Trump og veien videre for USA» – blir politianmeldt, skriver lokalavisen Oppland Arbeiderblad.

– Vi mener det har vært riktig å anmelde. Politiet har en helt annen mulighet enn våre smittesporere til å sette i verk undersøkelser med litt kraftigere virkemidler, sier kommuneoverlege Are Løken til TV 2.

Han har tidligere omtalt situasjonen som «smittevernmyndighetenes mareritt» fordi arrangøren tilhørte «en motkultur som sprer smitte og som ikke samarbeider».

14 smittede

De to døde er en mann i 60-årene og en kvinne i 70-årene som var bosatt i Gran. Begge deltok på arrangementet i kulturlåven i Gran – mannen som arrangør og kvinnen som deltaker. Det ble mandag bekreftet i den foreløpige obduksjonsrapporten at mannens dødsfall etter all sannsynlighet skyldtes covid-19. Også kvinnen var smittet av koronaviruset.

Det er 14 smittede i kommunen, tre med ukjent smittevei. Det har ikke lyktes kommunen å bringe full klarhet i hvorvidt noen av dem kan knyttes til låvetreffet. Ett slikt uklart tilfelle er en smittet kvinne i 50-årene som jobber ved en kommunal institusjon.

Kommunens beste anslag er at det var sju-åtte deltakere på arrangementet, ifølge avisa Hadeland.

Vanskelig jobb

Til NRK sier Gran-ordfører Randi Eek Thoresen (Ap) at de er i ferd med å få oversikt over hvor mange som var til stede på arrangementet. Smittesporerne har en vanskelig jobb og leter nå etter mulige nærkontakter i Jevnaker, Oslo, Asker, Våler og Moss i tillegg til Gran.

I en pressemelding søndag skrev kommunen at de har fått bekreftet at flere nærkontakter til personer som var til stede under arrangementet, er smittet med covid-19.

«Dette er noe vi har fått bekreftet fra flere andre kommuner på Østlandet», skrev kommunen.

Andre saker å lese

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

20-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

Erling Braut Haaland fikk sin toppfart målt til 36,4 kilometer i timen i VM-kampen mot Irak. Det ga delt 2.-plass på lista over sluttspillets hurtigtog.

Les mer i RingeriksAvisa

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

20-06-2026 Eiendomsoverdragelser Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

Her er de siste eiendomsoverdragelsene i Ringerike kommune. Oversikten viser både ordinære salg og andre registrerte overdragelser.

Les mer i RingeriksAvisa

Her er navnet på den nye biskopen i Tunsberg

20-06-2026 Blålys brann politi ulykker Frank Tverran - avatar Frank Tverran

I den alfabetisk ordnede listen nedenfor finner du navnet på den nye biskopen i Tunsberg. Listen inneholder samtlige forslag som har kommet inn. Jan Otto Myrseth skal som kjent bli...

Les mer i RingeriksAvisa