fredag, 26 mars 2021 12:04

Kaller tilbake ansatte fra påskeferie

Skrevet av
Kaller tilbake ansatte fra påskeferie Foto: Frank Tverran

Ansatte i Helse sør-øst blir bedt om å droppe påskeferien for å håndtere det økende antallet koronapasienter.

Om fire uker kan det være rundt 1.000 personer innlagt, inkludert 200 intensivpasienter, hvis smitteverntiltakene ikke virker. Det lyder prognosen som helseregionen har utarbeidet i samarbeid med Folkehelseinstituttet.

– Vi følger veldig spent situasjonen i vår region, sier administrerende direktør Cathrine M. Lofthus i Helse sør-øst.

En rekke sykehus på Østlandet er allerede i gul beredskap. Det betyr også økt behov for bemanning i påsken. Lofthus bekrefter at ansatte blir bedt om å droppe påskeferien.

– Det er sånn at når helseforetakene legger om bemanningsplanene sine, så er det dessverre noen som må endre sine planer, sier Lofthus.

I tillegg kommer ansatte fra Helse vest og Helse Midt-Norge for å bistå på steder som er hardest presset, Oslo universitetssykehus, Ahus og Vestre Viken.

Utsetter planlagt behandling

Torsdag var 213 pasienter innlagt med covid-19, og 71 av disse fikk intensivbehandling.

Smitteutviklingen ser ut til å stabilisere seg noe i Oslo, men er økende i Viken. Lofthus påpeker at antall som blir så syke at de må behandles på sykehus, kan stige en stund i ettertid selv om smittetallene får en knekk.

I prognosen anslås det at det vil være 500–600 pasienter innlagt første uken etter påsken, men at dette vil stige til 1.000 pasienter uken etterpå. Effekt av smitteverntiltak er ikke inkludert i modellen. Men anslaget tar høyde for den varianten av viruset, som både er mer smittsomt og gir et mer alvorlig sykdomsbilde.

– Vi er opptatt av å legge planer for ukene etter påsken. Vi tar ned planlagt aktivitet, og det sier noe om alvorligheten i situasjonen, sier Lofthus.

Det betyr at den del planlagt behandling og operasjoner vil bli utsatt, for eksempel innen ortopedi. Grupper som kreftpasienter, barn og unge og pasienter som får behandling for rus og psykisk helse, vil bli skjermet.

Testet 5,5 prosent

Det er også et oppsving i testing og analysekapasitet, og sykehusenes laboratorier vil holde åpent alle påskedagene. I tillegg har helseregionen kjøpt inn ekstra kapasitet fra de private selskapene Fürst og Unilab.

– I helseregionen er det foretatt 165.000 tester forrige uke, noe som tilsvarer 5,5 prosent av befolkningen. Vi har kapasitet som er noe høyere enn det, sier Lofthus.

Hun understreker at det også er viktig med utstrakt bruk av hurtigtester ute i kommunene.

 

web liggende

Andre saker å lese

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

20-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

Erling Braut Haaland fikk sin toppfart målt til 36,4 kilometer i timen i VM-kampen mot Irak. Det ga delt 2.-plass på lista over sluttspillets hurtigtog.

Les mer i RingeriksAvisa

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

20-06-2026 Eiendomsoverdragelser Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

Her er de siste eiendomsoverdragelsene i Ringerike kommune. Oversikten viser både ordinære salg og andre registrerte overdragelser.

Les mer i RingeriksAvisa