onsdag, 03 februar 2021 14:45

Tre entreprenører vil bygge ny Rv. 4 Roa-Gran

Skrevet av
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen Foto: Statens Vegvesen

Tre entreprenører har meldt seg til konkurransen om å bygge ny Rv.4 fra Roa til Gran. Det betyr at alle får være med videre i 2. runde.

Dette er de som har meldt seg i konkurransen om å bygge den svært etterlengtede motorvegstrekningen på 4,2 kilometer:

  • Hæhre Entreprenør AS
  • Skanska
  • Peab

Fornøyd prosjektleder

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, er meget godt fornøyd med interessen.

- Det er alltid spennende å se hvem som melder seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier Johansen.

Vegvesenet tar med seg alle tre videre i konkurransen i en prekvalifisering. Dette arbeidet foregår nå.

Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

200 millioner kroner i fradrag

- Det vil være mulig å få inntil 200 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som beskriver merverdi for byggherren i form av organisering, gjennomføring og teknisk kvalitet, sier Johansen.

- De største utfordringene ligger i løsningsvalg Holmen bru, kryssing av myrområde, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfase.

- Trafikken på Rv.4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Trafikken er ekstra stor torsdag og fredag ettermiddag når helgetrafikken kommer i tillegg til den ordinære trafikken. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år, sier Johansen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens Rv.4 med 60-sone og flere trafikkulykker.

Byggestart høsten 2021

Entreprenørene vil bli kalt inn til leverandørmøter tidlig i februar for å få en gjennomgang før de skal levere første pristilbud i april. Videre blir det to forhandlingsrunder før siste tilbud blir levert før sommerferien. Kontraktskriving og byggestart forventes i august.

Den nye 4-felts motorveg blir en forlengelse av og med samme standard og hastighet som den nye motorveien forbi Gran sentrum.

- Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Johansen.

I mai skal også arbeidet med miljøgata i Gran ut på anbud. Der vil entreprenørene som leverer det laveste anbudet få jobben.

Andre saker å lese

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

20-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

Erling Braut Haaland fikk sin toppfart målt til 36,4 kilometer i timen i VM-kampen mot Irak. Det ga delt 2.-plass på lista over sluttspillets hurtigtog.

Les mer i RingeriksAvisa

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

20-06-2026 Eiendomsoverdragelser Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

Her er de siste eiendomsoverdragelsene i Ringerike kommune. Oversikten viser både ordinære salg og andre registrerte overdragelser.

Les mer i RingeriksAvisa