torsdag, 30 april 2020 09:39

Næringsministeren er ansatt i Norwegians advokatfirma

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(1 Stemme)
Næringsminister Iselin Nybø (V) la fram krisepakken for flyselskapene 19. mars. Næringsminister Iselin Nybø (V) la fram krisepakken for flyselskapene 19. mars. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Iselin Nybø har ulønnet permisjon fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, som jobber for Norwegian. Samtidig spiller Nybø en nøkkelrolle i Norwegians fremtid.

Næringsminister Iselin Nybø (V) er sentral i utarbeidelsen av tiltakene som skal redde flybransjen i forbindelse med koronakrisen.

Regjeringen har lansert en krisepakke for luftfarten der tre milliarder er øremerket Norwegian. Selskapet kjemper nå for å innfri vilkårene for å kunne motta disse pengene.

E24 skriver nå at Nybø er i ulønnet permisjon fra jobb ved advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, som er ett av flere advokatfirmaer som jobber for Norwegian.

Ingen habilitetsvurdering

I en epost til E24 skriver Nybø at det ikke er blitt gjort noen habilitetsvurdering av hennes ansettelsesforhold i advokatfirmaet i arbeidet som er utført, og skal utføres, med krisetiltakene til Norwegian og luftfarten.

– Nei. I dialogen Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har hatt med Norwegian om garantiordningen for luftfarten, har selskapet slik NFD har oppfattet det, vært representert med et annet advokatfirma enn Simonsen.

På spørsmål om hva Nybø selv mener om at hun er ansatt i et selskap med sterke interesser i Norwegians overlevelse, samtidig som hun bestemmer hvilke økonomiske tiltak flyselskapet skal få fra staten, svarer næringsministeren:

– Jeg har permisjon fra stillingen som advokat ved Stavanger-kontoret i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig og har hatt permisjon siden jeg kom inn på Stortinget høsten 2013, med unntak av tiden fra 1. januar til 17 januar i 2018, rett før jeg ble statsråd.

Hun skriver også at hun i utgangspunktet anser ansettelsen i firmaet for å være uproblematisk og at hun fortløpende vurderer sin habilitet dersom advokatfirmaet skulle dukke opp i aktuelle saker.

Har ikke brukt firmaet i større saker

I en epost til NTB presiserer Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen at selskapet ikke har brukt Simonsen Vogt Wiig på større, strategiske saker på mange år, og heller ikke i forbindelse med koronakrisen som nå omtales.

– Vi bruker advokatfirmaet Bahr både nå og i tidligere større saker av strategisk betydning for konsernet, skriver han.

NTB

Andre saker å lese

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

20-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

Erling Braut Haaland fikk sin toppfart målt til 36,4 kilometer i timen i VM-kampen mot Irak. Det ga delt 2.-plass på lista over sluttspillets hurtigtog.

Les mer i RingeriksAvisa

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

20-06-2026 Eiendomsoverdragelser Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

Her er de siste eiendomsoverdragelsene i Ringerike kommune. Oversikten viser både ordinære salg og andre registrerte overdragelser.

Les mer i RingeriksAvisa

Her er navnet på den nye biskopen i Tunsberg

20-06-2026 Blålys brann politi ulykker Frank Tverran - avatar Frank Tverran

I den alfabetisk ordnede listen nedenfor finner du navnet på den nye biskopen i Tunsberg. Listen inneholder samtlige forslag som har kommet inn. Jan Otto Myrseth skal som kjent bli...

Les mer i RingeriksAvisa